Monipuolisuus takaa vaikuttavuuden myös liikelahjoissa

Profiilituotteiden kautta tehtävällä markkinointiviestinnällä piirretään vahvoja, hitaasti kuluvia ja myönteisiä mielleyhtymiä sidosryhmiin kuuluvien tajuntaan. Kyse on todella laajasta kirjosta ihmisiä ja organisaatiota. Onko yritykselläsi riittävän laaja kattaus profiilituotteita, jotta ne palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla menekinedistämistä ja suhdemarkkinointia? Yksi ja sama tuote ei toimi kaikkialla. Sopivasta valikoimasta profiilituotteita voit löytää yrityksesi arvoihin, identiteettiin, brändiin ja markkinointiviestinnän tavoitteisiin sopivan lahjan eri yhteyksiin.

Yllätä yhteistyökumppanisi liikelahjalla. Myönteisen yllätyksen arvoa on vaikea liioitella. Saatat pitää jotain tärkeää yhteistyökuviota itsestään selvyytenä. Et välttämättä ajattele, että siihen tarvitsee panostaa. Kuitenkin yhteistyökumppani ilahtuu arvostuksesta, jonka paras osoitus on hyvällä maulla valittu liikelahja. Kyse on suhdemarkkinoinnista. Tämä vahvistaa kumppanuuttanne entisestään ja osaltaan varmistaa sitä, että yrityksesi on heidän yhteistyövalintansa myös jatkossa. Alan yritysten valikoimista löydät varmasti sopivia lahjoja tämän tärkeän siteen lujittamiseen.

Oma valikoima kannattaa miettiä huolella

Alan yritysten valikoimista löytyy tuhansia laadukkaita tuotteita. Mikäli yrityksesi identiteetti, arvomaailma ja markkinoinnin ydinviestit ovat huolella mietittyjä, ei oikean lahjavalikoiman määritteleminen ole vaikeaa. Mikä on tarkkaan ottaen mielikuva, jonka haluat profiilituotteiden kautta yritykseesi liitettävän? Kannattaa varmistua myös profiilituotteiden valmistusmaasta ja materiaalien alkuperästä. Nämä seikat kiinnostavat nykyään enemmän kuin ennen. Mikään yritys ei varmaankaan halua erottua epäeettisesti tuotetun rihkaman lahjoittajana. Muistathan siis seuraavat seikat:

  • Profiilituotteita on hyvä olla laaja kattaus
  • Profiilituotteilla tuet menekinedistämistä ja suhdemarkkinointia
  • Tuotteiden tulee olla yrityksesi näköisiä ja eettisiä

Julkisessa keskustelussa tavarapaljoutta kritisoivat äänenpainot kannattaa ottaa huomioon profiilituotteita valittaessa. Tämä kannattaa muistaa, vaikkeivät esimerkiksi markkinaviestinnän kohderyhmät näistä teemoista erityisen kiinnostuneita olisivatkaan. Suuntaus korostaa korkeaa laatua, kestävyyttä, käytännöllisyyttä ja eettistä alkuperää liikelahjojen piirteinä. Yhtä tärkeitä voivat olla kotimaisuus ja ennen kaikkea haluttavuus. Voisi myös aavistella, että kiertotalouden näkökulmasta validit profiilituotteet ovat tulevaisuudessa yhä halutumpia. Parhaimmillaan profiilituotteet voisivat olla kokonaan kiertotalouden materiaaleista tehtyjä.

Aineettomat liikelahjat profiilituotteina?

Liikelahjat ovat usein arvokkaampia kuin vaikkapa messuilla jaettavat mainoslahjat. Niiden kohdalla on myös helpompi seurata lahjojen antamiseen laajemmin liittyviä trendimuutoksia. Jotkut yritykset ovat ajan virtausten mukaisesti alkaneet markkinoida aineettomia liikelahjoja. Niitä voivat olla esimerkiksi yhteistyökumppanille annettavat elämyslahjakortit, joilla voit viedä seurueen vaikkapa kuumailmapallolennolle tai perinteisemmälle ravintolaillalliselle. Aineettomien antimien kohdalla perinteisempiin liikelahjoihin ja profiilituotteisiin liittyvät logo- ja muut ulkomuotokysymykset eivät ole enää samalla tavalla relevantteja.