Liikelahjoilla näkyvyyttä yritykselle

Liikelahjat ovat osa yrityksen kokonaisvaltaista markkinointia. Hyvä liikelahja on erottuva, mieleenpainuva ja usein myös käytännöllinen. Hyvässä liikelahjassa on myös painatus tai muu identifioiva tekijä, josta lahjan saaja muistaa antajan. Kaikkia yhteystietoja ei tarvitse painaa, esimerkiksi nettisivun osoite tai yrityksen nimi on monesti riittävä.

Liikelahjoja annetaan monenlaisissa tilanteissa. Liikelahjoja voidaan jakaa hankittaessa uusia asiakkaita messuilta tai muista tapahtumista. Tällöin sopivia liikelahjoja ovat esimerkiksi kynät, avaimenperät, näytön puhdistusliinat, kassit yms. Liikelahjoja voidaan antaa myös tavattaessa liikeneuvotteluissa. Silloin tuote voi olla jo hieman arvokkaampi, kuten pipo, kravatti, pyyhe, kahvikuppi tms.

Liikelahjoja voi jakaa myös sisäisessä markkinoinnissa yrityksen henkilöstölle. Tällöin haetaan näkyvyyttä yritykselle työntekijöiden toimesta myös työajan ulkopuolella. Jos yritys teettää esimerkiksi reppuja omalla painatuksella, kannattaa sellaiset reput ehdottomasti jakaa myös omalle henkilöstölle. Pienet eleet ovat tärkeitä henkilöstön sitouttamisessa.

Annettavia tuotteita on saatavilla monenlaisia. Valikoimaan kannattaa tutustua ja miettiä tarkasti, mikä olisi omalle yritykselle parhaiten sopiva esine.

Liikelahja viestii yrityksen identiteetistä

Liikelahjoja ostettaessa täytyy muistaa yrityksen brändi ja imago, tavoitteet ja visiot. Jos yritys on profiloitunut ekologiseksi yritykseksi tuotteidensa tai toimiensa kautta, ei kannata ostaa liikelahjaksi muovipusseja tai tekokuitukasseja vaan valita luomupuuvillasta valmistetut kangaskassit. Terveelliseen elämään kannustavan personal trainerin taas ei kannata valita liikelahjakseen suklaapatukkaa vaan esimerkiksi proteiinipatukka. Yrityslahjassa tärkeää onkin konkreettisen tavaran lisäksi sen taustalla olevat arvot.

Persoonallinen liikelahja

Liikelahjoissa trendit menevät ja tulevat. Nousukausina liikelahjoja ostetaan ja jaetaan enemmän, laskusuhdanteiden aikana säästetään. Välttämättä näin ei tarvitsisi olla, sillä hyvä liikelahja toimii myös huonompina aikoina. Pitäisikin panostaa enemmän ajatustyöhön. Jos rahaa on käytettävissä vähemmän, täytyy vain miettiä tarkemmin, miten se käytetään kaikista tehokkaimmin. Yksi trendi viime vuosina ovat olleet persoonalliset lahjat, joissa tuotteen suunnittelusta lähtien mietitään lahjansaajaa.

Hyvä liikelahja saa siis saajansa iloiseksi. Hyvä liikelahja on myös käytännöllinen ja pitkäikäinen. Isot logot ovat osittain jäämässä taakse, sillä monikäyttöisyys lisääntyy, kun logo ei ole kovin kookas. Erottua kannattaa esimerkiksi omilla väreillä tai kuoseilla sekä tietysti voittamattomalla tuotteella.